Egyszintes Családi Ház Tervek Képek
Arra készülnek, hogy mesterséges Napot teremtsenek, és pótolni próbálják az organikus életet A tudomány célszerűsége uralkodik a Falanszterben.
Szabad az ember vagy determinált? Van-e fejlődés? Mi az emberiség sorsa?
Nem ábrándul ki teljesen a francia forradalom eszméiből: "szabadság, egyenlőség, testvériség" Kepler és a tanítvány párbeszéde is jelentős. Kepler azt mondja, hogy az igazi tudás nemcsak az ismeretek felhalmozásából, hanem a tanultak kritikájából és új rendszerbe foglalásából áll. Ádám olyan kort szeretne, amelyben a gyakorlati életben is megvalósulnak a nagy eszmék.
11. médiának pénteken (nov. 17-én) dolgozat Az ember tragédiája című műből. Itt egy kis segítség: A dráma elérhető itt. A dráma elemzéséhez videó: itt és itt Összefoglaló táblázatok: Szerkezet: Órai vázlat: Keletkezési körülmények Madách Imre ( 1823-1864) bár meglehetősen sok művet írt, mégis egykönyvű szerzőnek tartjuk. Az ember tragédiája című drámai költemény megírására csaknem egész életében készült, végül 1860-ban fejezte be végleg. A korszak alkotásai közt talán az egyetlen mű, amelyben a nemzeti kérdés nem központi elem, sokkal inkább az egész emberiség, az európai civilizáció problémái foglalkoztatják. Madách elsők között Arany Jánosnak mutatta meg művét, A Tragédiát a Kisfaludy Társaság saját kiadványsorozatában adta közre. Nyomtatásban először 1862. január 12-én jelent meg. Műfaja A drámai költemény / lírai dráma tipikusan romantikus műfaj, A drámai költemények hőse maga az emberiség, melyet vagy egy konkrét ember (Faust), vagy egy mitikus alak (Ádám) jelképez. A műfaj az emberiség nagy problémáival foglalkozik, arra keresik a választ, hogy mi az emberi lét értelme, ezért is nevezzük ezt a művet emberiség-költemény nek.
–előre mutat a keresztes háborúkra, a köínre 7. szín - Konstantinápoly Harcolni egy nemes eszméért (lovagi nemesség) Egy eszméért harcolni A vallás elferdülése (homolusion, homoillusion) Vallás kontra gyilkolás Isten nevében Eltorzult testvériség-eszme Beteljesületlen szerelem (a vallási rendszer miatt) A végén haláltánc – a középkor kedvelt műfaja (csontváz a küszöbön) – Faust Ádám kiábrándul, egyre inkább szemlélődő Olyan kort szeretne, amikor az ember nem küzd semmiért 8. szín – Prága I. Ádám – Kepler A cselekvő történelmi hősből csupán szemlélő lesz Nem tudja átadni tudását, egyedül van. Nincs szellemi társa. Házassága is boldogtalan. Kepler iszik, majd elalszik – Párizs – majd felébred Prágában 9. szín - Párizs Álom az álomban Ádám –Danton (Francia forradalom) Ádám ismét aktív "A forradalom felfalja gyermekeit" Danton is guillotine alá kerül Szín Prága II. Ádám ismét Keplerként ébred Irtózik a vértől, de mégis lelkesen emlékezik vissza a forradalomra (ez Madách hozzáállását is tükrözi) Tanítványait szellemi önállóságra buzdítja Új nézeteket akar, új világot (romantika eszménye) 10. szín - Prága II.
Ádám dacol vele.